"Niin on minun lempen ärisköön!"
Ohjeita nykypäivän morsiussaunaan

©
2008 Maija Auramies


Kuvan copyright Maija Auramies
 

Kirjoittaja on folkloristi. Artikkelin ohjeet perustuvat kirjoittajan kokemuksiin modernin morsiussaunan järjestelyistä, joissa on käytetty apuna sekä perinnealan kirjallisuutta että internetin tarjoamaa "populaariaineistoa". Kyse ei ole tieteellisestä faktasta, vaan sopivasta sekamelskasta, joka tarjoaa elämyksellisen illan morsiussaunan osallistujille.

Morsiussauna on osa vanhaa suomalais-karjalaista hääperinnettä ja siirtymäriittiä, jonka avulla morsianta valmistettiin tulevaan elämänmuutokseen. Morsiamen uskottiin olevan häidensä alla erityisen haavoittuvainen, joten kylvetettäessä morsian puhtaaksi avioliittoa varten on samalla varmistettu, etteivät pahat henget pääse häneen käsiksi. Morsiussaunaperinteet ovat vaihdelleet maan eri osissa huomattavasti, joten yhtä oikeaa tapaa järjestää sauna on nykypäivänä mahdoton määritellä. Viime vuosina polttareiden yleiseksi ohjelmanumeroksi vakiintunut 2000-luvun morsiussauna onkin yleensä yhdistelmä vanhaa ja uutta perinnettä, ja aikoinaan tositarkoituksella tehdyt loitsut ja taiat ovat saaneet leikillisen sävyn. Saunotus on nykymorsiamellekin erityinen tilaisuus: morsiussaunassa laitetaan hetkeksi syrjään häähyörinä teemaväreineen ja keskitytään itse asiaan, naimisiin menoon ja sen herättämiin tunteisiin.


Miten liikkeelle?

Moni morsian muistaa jälkikäteen polttareistaan juuri morsiussaunan loitsuineen. Saunaan kannattaa panostaa, sillä se on elämyksellinen kaikille osallistujille. Tilannetta varten on syytä varata sauna vain oman seurueen käyttöön, mielellään useammaksi tunniksi, sillä aikaa kuluu itse saunomisen lisäksi tilan koristeluun ja siivoamiseen. Perusteelliseen saunotukseen saa helposti menemään ainakin kolme tuntia. "Kevyemmän" version voi sommitella valitsemalla saunaperinteistä joitain keskeisimpiä ja parhaiten omalle morsiolle sopivia. Hanki sauna ajoissa - pääkaupunkiseudulla on kesällä hyvä olla liikkeellä jopa kuukausia ennen h-hetkeä. Savusauna järven rannalla on ihanteellinen, mutta moderni saunotus käy yhtä hyvin päinsä vaikka keskellä kaupunkia vuokrattavalla kattosaunalla. Kannattaa kuitenkin ensin kysellä läpi polttarivieraiden ja tutuntuttujen kesämökit!

Morsiussaunan voi järjestää myös omana tilaisuutenaan ennen tai jälkeen varsinaisten polttareiden. Mikään ei estä äitejä, kummitätejä ja muita kokeneempia naisia osallistumasta, jos se tuntuu luontevalta. Moni äiti on otettu päästessään mukaan tyttärensä morsiussaunaan. Perinteisen morsiuskylyn ovat järjestäneet joko morsiamen ystävät tai vanhemmat naiset, joilla avioliittovuosien ja jopa -vuosikymmenten myötä on varmasti ollut neuvoja annettavanaan. Toki nykymorsio voi järjestää morsiussaunan itsekin tai yhdessä valitsemiensa henkilöiden kanssa.

Polttaritoiveitaan pohtivan morsiamen ei kannata jatkaa artikkelin lukemista pidemmälle, jos haluaa säilyttää edes jonkinlaisen yllätyksellisyyden omassa morsiussaunassaan. Lukemisen sijaan kannattaa antaa linkki kaasolle tai muulle polttareita järjestämään valitulle henkilölle ja esittää selväsanainen toivomus siitä, millaista saunotusta itselleen toivoo. Pelkkä "sauna" ei välttämättä riitä kertomaan kaasolle tarpeeksi, jos tarkoitat itse asiassa perusteellista morsiuskylvetystä loitsuineen.


Kuvan copyright Maija Auramies

Valmistelut 

Morsiussaunan erityistä luonnetta korostetaan kaunistamalla sauna perinteiseen tapaan. Lauteet peitetään valkoisin lakanoin, kukin ja lehvin. Talvisaikaan havut ja kynttilät tuovat väriä, kesällä taas ei kukkien ja koivunoksien suhteen kannata kitsastella. Kauniiksi koristetaan myös mahdollinen takkahuone, pukutilat, laituri, ulkohuussi...

Tarvitset ainakin:

- valkoisia lakanoita (lauteille; vanhat pitsihelmaiset lakanat ovat erityisen kauniita)
- kukkia, koivunoksia ym. kaunista luonnosta (saunaan ja muihin tiloihin)
- kuusen- ja katajan havuja (ainakin morsiamen paikalle)
- kynttilöitä (vuodenajasta riippumatta, paloturvallisuus muistaen)
- saunavastoja (ainakin yksi, mieluusti kaksi; toiseen sidotaan sekaan havuja)
- kananmunia (morsiamen hiusten pesuun, n. 2-4 kpl)
- jauhoja ja suolaa (morsiamen selän pesuun, useampi desilitra molempia)
- shampoota, hoitoainetta, muita pesuaineita ja kosteusvoidetta; kuorinta-aineita ja naamioita
(näitä kannattaa kaikkien osallistujien tuoda kotoa nyyttäriperiaatteella, jolloin kokoon saadaan todennäköisesti varsin näyttävä valikoima hemmottelutuotteita)

Lisäksi, haluttaessa:

- loitsujen ja laulujen sanoja (jollei ole hyvämuistista esilaulajaa / mikäli halutaan loitsia)
- saunaturvetta (luontaistuotekaupasta, kannattaa tehdä hintavertailua!)
- saunahunajaa (todennäköisesti joltakulta löytyy joululahjaksi saatu puteli entuudestaan)
- sulhasen kokoa oleva paita (myöhemmin selitettävää taikaa varten; esim. UFF:ilta edullisesti)
- leveitä päreitä istuinalusiksi (nämä ovat niitä kuuluisia "pillupäreitä", entisajan "peflettejä")
- olutta (jota on perinteisesti heitetty myös kiukaalle...)
- juotavaa ja syötävää saunan jälkeen; "juustoa ja viinaa"
(joita kirjallisuuden mukaan on paikoin tarjottu morsiussaunan jälkeen)

Morsiussaunan kulku

Morsiussaunaan kannattaa valita ainakin yksi "seremoniamestari", joka perehtyy aihepiiriin siinä määrin, että voi rituaalin edetessä kertoa, mitä seuraavaksi tapahtuu ja mihin se liittyy. Harva tuntee loitsujen taustaa, mutta niiden avaaminen antaa tilanteelle paljon. Saunan seremoniamestari voi aluksi esimerkiksi kertoa yleisesti saunaperinteestä ja jakaa monistamansa laulujen tai loitsujen sanat osallistujille. Morsiamelle yllätyksenä tulevat loitsut kannattaa käydä ennakkoon läpi muiden osallistujien kanssa jo suunnitteluvaiheessa.

Tässä osiossa kuvaillaan morsiussaunan mahdollinen kulku alusta loppuun. Seuraavassa osiossa esitellään taikoja ja loitsuja yksityiskohtaisemmin. Kaason ja muiden järjestäjien kannattaa harkita tapauskohtaisesti, mitkä kohdat sopivat omaan tilaisuuteen - herkkä morsian saattaa pahoittaa mielensä pistelevistä katajanoksista, ujo ei kenties halua sanoa ääneen entisten heilojen nimiä ainakaan äitinsä kuullen. Syvästi uskovainen voi panna pahakseen koko morsiussaunan taikoineen, jotka edustavat leikillisyydestä huolimatta esikristillistä ja "pakanallista" maailmankuvaa.

Saunalle mekkaloiden - paha pois!

Morsian saatetaan saunaan kulkueena laulaen ja metelöiden. Mekkalaa pidetään pahojen henkien karkoittamiseksi. Morsiamen ystävät voivat hakata saunan seiniä tai vaikkapa kattilan kansia ja lehmänkelloja - pääasia että lähtee ääntä! Morsian on päähenkilö, jota avustetaan riistuuntumisessa ja saunaan valmistautumisessa. Morsiamen huomaamatta joku kääntää hänen vaatteensa sukkia myöten nurin (saunan jälkeen tarkkaillaan morsiamen reaktiota nurinperäisiin vaatekappaleisiin ja ennustetaan sen perusteella, tuleeko hänestä äkäinen vai kärsivällinen vaimo). Sisälle saunaan astuttaessa hakataan seiniä huutaen "Paha pois!". Metelöintiä voi jatkaa läpi saunan sopivissa väleissä. Morsiamen voi yllättää kolistelemalla myös saunan ulkopuolelta käsin, onpa joissain polttareissa rymistelty saunan katolla asti tai jymäytetty seinää isolla kivenmurikalla.

Saunassa morsian istutetaan suurieleisesti ylälauteelle valmistetulle "kunniaistuimelle", johon on kukkien lisäksi koottu havuja, jopa piikikäs katajanoksa. Sille istuessaan morsian saa esimakua avioliitosta, joka ei aina ole yksinomaan tanssimista niillä kuuluisilla ja mielikuvissa piikittömillä ruusuilla - myös pisteleviin ja vaikeisiin asioihin on totuttava. Lohdullista on, että ensimmäisten pistojen jälkeen jopa katajaistuimeen todella turtuu. Morsiamen istuttamisesta paikalleen kannattaa tehdä yksi saunan kohokohdista, jota kaikki läsnäolijat seuraavat.

Saunassa kilpasilla

Morsiussaunassaan tyttö on lemmekkäämpi kuin koskaan muulloin elämässään. Vanha kansa uskoi lemmen olevan juuri se ominaisuus, joka sai miehet kiinnostumaan naisesta. Niinpä naimattomat tytöt tavoittelivat kiivaasti osallisuutta morsiamen lemmekkyydestä toivoen sen parantavan omaa naimaonneaan. Käsitys lemmestä oli hyvin konkreettinen: lemmen uskottiin siirtyvän kaikkeen, mihin morsian koski tai mitä hänestä irtosi (hikeen, kyyneleisiin, hiuksiin jne.). Morsiussaunassa naimattomat tytöt pyrkivät siis kiivaasti mm. morsiamen paikalle istumaan. Joka ensimmäisenä istuu lauteella morsiamen paikalle tämän siitä noustessa, on seuraava morsian. Joten tytöt kilpasille! Myös morsiamen vihtominen on kunniatehtävä, josta on syytä kilpailla.

Kaikki vihtovat morsianta vuoron perään. Vihtomiseen voi liittää myös elämänohjeiden antamista, neuvoja, toivotuksia. Jos vastoja on kaksi, toinen voi symbolisesti olla ns. "hyvä vasta", jolla vihdotaan onnea ja menestystä avioliittoon. Toiseen, "pahaan vastaan" piilotetaan sekaan havuja (tai ohdakkeita tai nokkosia - mutta nykymorsian varmasti uskoo havuistakin), jälleen avioliiton varjopuolista muistuttaen. Kiukaalle on perinteisesti lyöty jossain vaiheessa löylyä oluella; tämä ei nykyään ole kaikkialla sallittua. Juotavaa kannattaa kierrättää saunassa joka tapauksessa ja pitää jäähyjä, jottei poikkeuksellisen pitkä löylyttely vie voimia. Parasta on tietenkin, jos välissä pääsee uimaan!

Entisaikaan saunassa on voitu laulaa, jotta henget pakenisivat. Alueelliset erot ovat vaikuttaneet siihen, ovatko kyseessä olleet itkuvirret vai hengelliset laulut. Huumorilla asian ottavan morsiamen voi pyytää laulamaan vaikka tutun riparilaulun, jollei vanha veisuuperinne tunnu luontevalta. Ronskia huumoria sisältävät kansanlaulut nostavat toisella tavalla tunnelmaa, varsinkin jos joku voi toimia esilaulajana ja laulattaa koko seuruetta.

Peseytyminen - suolaa ja jauhoja

Morsiussaunassa pestään morsian puhtaaksi entisestä elämästä ja varmistetaan tulevan avioliiton onni. Nyt on viimeinen hetki ajatella vanhoja heiloja, sillä morsiussaunan monin taioin varmistetaan, ettei vanha suola jatkossa janota. Nykymorsianta kannattaa toki myös hemmotella. Saunaturpeen hankkiminen maksaa vaivan! Kokovartalon turvenaamio jää varmasti morsiamen mieleen. Turvetta levitettäessä joku voi ottaa kunniatehtäväkseen vaikkapa jalkahoidon tekemisen morsiamelle. Turpeen pesuun kannattaa varata hyvä pesukinnas tai -harja, sillä ihoon kiinni kuivahtamaan ehtinyttä turvetta saa irrotella tovin...

Ennen lopullista peseytymistä pestään yhdessä morsiamen selkä suolalla ja jauhoilla. Mitä useampi pesijä, sen parempi. Ensin pestään suolalla, joka toimii kuorinta-aineen tavoin. Vanha suola lakkaa janottamasta ja elämässä riittää makua - selitykset ovat monet. Suola ja jauhot ovat entisaikaan olleet arvokkaita aineita. Jauhot tuovat vaurautta ja taloudellista menestystä liittoon, erään tulkinnan mukaan taas "valkaisevat morsiamen" puhtaaksi vanhoista synneistä. Kun morsion hiukset vielä "pestään" muutamalla kananmunalla, tunnelma saattaa muodostua varsin taikinaiseksi. Kananmunan voi tulkita edustavan hedelmällisyyttä tai uutta alkua. Myös hunaja ja maito mainitaan joskus morsiussaunan pesuaineiden joukossa. Muistakaa puhdistaa saunan lattia jälkikäteen! 

Morsiamen selän pesu on yksi morsiussaunan ehdottomista huippukohdista, joten siitä kannattaa tehdä sellainen. Selkää pestessä on hyvä hetki loitsujen lukemiseen, elämänohjeiden antamiseen ja laulamiseen.

Saunan jälkeen - vastoja ja pään palmikointi

Saunomisen päätteeksi hankkiudutaan eroon vastoista. "Hyvän vastan" side ujutetaan salaa morsiamen tavaroihin onnea tuomaan. "Paha vasta" hävitetään vaikkapa saunan uunissa. "Hyvän vastan" morsian heittää saunan katolle. Vastan katolle jääminen lupaa avioliitolle hyvää. Vastan varren suunnan perusteella voi ennustaa myös esikoisen sukupuolen - tulkinnat vaihtelevat. Ylöspäin osoittavan varren on usein ajateltu merkitsevän poikalasta.

Morsiamen pukeutuessa seurataan hänen suhtautumistaan nurinperäisiin vaatteisiin. Voidaan edelleen myös laulaa ja vaikkapa esittää morsiamelle itkuvirsiä - on nimittäin pään palmikoinnin aika. Pään palmikointi on selänpesun tavoin merkittävä hetki: nyt morsiamen hiukset laitetaan naineen naisen tavoin, eikä hänellä ole enää paluuta tyttöaikaan. Saunamenot päättyvät tähän. Aikanaan pään palmikointi on ollut osa monivaiheista häärituaalia, johon liittyviä kalevalamittaisia runoja voi tässä yhteydessä laulaa. Naimisissa olevan naisen ei enää sopinut tyttöjen tapaan kulkea hiuksen avoinna, joten morsiamen pään palmikoiminen avioituneen naisen tapaan symboloi uuden elämänvaiheen alkua. Morsiussauna ja koko laaja häärituaali valmistivat morsianta henkisesti jättämään lapsuudenkotinsa ja siirtymään sosiaalisesta statuksesta toiseen.

Saunan jälkeen on mukava tarjota syötävää ja juotavaa. Perinteisesti tarjolla on ollut ainakin viinaa ja juustoa. Morsiussaunan tarjoomukset kannattaa hoitaa nyyttikestiperiaatteella. Jos mukana on sukulaistätejä, kannattaa leipomisvalmiutta hyödyntää.


Kuvan copyright Maija Auramies


Loitsut ja taiat

Tämän päivän morsiussaunassa suoritettavat loitsut ja taiat ovat perua monenlaisista lähteistä, eivätkä ne suinkaan aina ole alunperin kuuluneet morsiussaunarituaaliin. Ei ole millään muotoa perusteetonta puhua räikeästä folklorismista, perinteen alkuperäisestä yhteydestään irrottamisesta ja jopa kaupallistamisesta monien vuokrasaunojen tarjotessa jos jonkinmoista keitosta "aitoja ja alkuperäisiä morsiussaunaperinteitä". Lähden kuitenkin tekstissäni oletuksesta, ettei pyrkimyksenä olekaan oikeaoppisuus, vaan "tiedostava elämyksellisyys" ja perinteen soveltaminen nykypäivän tarpeisiin. Tähän osioon olen koonnut ehdotuksia morsiussaunan loitsuiksi ja taioiksi, joita voi haluamiinsa kohtiin omaa saunotusta liittää.

Moni on morsiussaunaan osallistuessaan tullut tutuksi lemmenloitsujen kanssa. Nykyihmisen onkin helppo mieltää lemmennostoloitsut morsiussaunaan kuuluviksi. Tällöin on kuitenkin mielessä nykypäivän käsitys lemmestä rakkauden synonyymina, joka suhteessa menneiden aikojen käsityksiin on suorastaan ristiriitainen. Lemmenloitsujen alkuperäinen funktio on nimittäin ollut lemmekkyyden lisääminen neidolla, jolta sitä katsottiin puuttuvan. Eikä toki kihlatulla morsiamella, kaikista neidoista lemmekkäimmällä, ole pulaa lemmestä, hänellähän on sitä vaikka muille jakaa! Siten lemmennostoloitsut kuuluisivat morsiuskylyn sijaan toisen rituaalin, naimattomalle tytölle järjestetyn lemmenkylvetyksen yhteyteen. Joitain morsiussaunassakin käytettyjä lemmenloitsuja on kuitenkin 1800-luvulla tallennettu.

Koska lemmennostoloitsut ovat aivan liian kiehtovia jäädäkseen tyystin unohduksiin, voi niitä mielestäni mainosti hyödyntää modernissa morsiussaunassa. Niiden taustan selvittäminen on kuitenkin mainitsemaani "tiedostavuutta". Nykysaunassa loitsut voivat muistuttaa vaikkapa siitä, ettei seksuaalinen vetovoima pitkässä avioliitossakaan aina ole selviö - myös naimisissa oleva nainen saattaa silloin tällöin kaivata lemmennostoloitsujen energialatausta.

Seuraavien alaotsakkeiden alla on joitain taikoja morsiussaunassa suoritettavaksi. Taiat ovat taattua morsiussaunamateriaalia. Lemmenloitsuista olen valinnut pari erityisen hyvin morsiuskylyyn sopivaa vaihtoehtoa ja antanut ohjeet lisämateriaalin hankintaan. Annan esimerkkejä myös itkettäessä ja päätä palmikoitaessa laulettavista kalevalamittaisista häärunoista.

Sulhaspaita-taika

Morsian voi morsiussaunassaan kylpeä hetken päällään sulhaspaita, jonka hän häiden jälkeisenä aamuna lahjoittaa sulhaselle huomenlahjana. Tämä vahvistaa onnellisen ja lujan liiton, sillä paitaanhan on saunoessa imeytynyt morsiamen hikeä ja samalla hänen lempeään. Jos taika halutaan osaksi morsiussaunaa, on syytä hankkia valmiiksi sulhasen kokoa oleva paita. Joidenkin internet-ohjeiden mukaan hikinen paita tulisi säilöä muovipussiin häitä odotellessa, mutta uskallan ehdottaa toisin. Kauniista ajatuksesta huolimatta sulhanen tuskin ilahtuu muovissa muhineesta ja homehtuneesta kangaskääröstä! Kyse on kuitenkin symboliikasta, eikä hiki olemattomiin haihdu kuivuessaankaan.

Entisistä eroon: kaksi taikaa

Morsiamen tulisi viimeistään morsiussaunassa heittää mielestään kaikki entiset heilat. On kaksi vaihtoehtoista taikaa: joko morsian juoksee saunan ympäri niin monta kertaa kuin heiloja on ollut ja joka kierroksella huutaa vanhan heilan nimen, tai morsiamesta vihdotaan vanhat ihastukset pois. Jälkimmäinen tapa saattaa olla helpompi ratkaisu, mikäli sauna sijaitsee katolla tai kellarissa keskellä kaupungin vilinää... Morsianta vihdottaessa huudetaan läpi entiset heilat ja ihastukset ("siinä meni Pertti... Matti pois!" jne.) kunnes jäljellä on vain tuleva sulhanen. Tätä taikaa suunnitellessa kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään morsiamen persoonaa ja monenkirjavaa menneisyyttä. Kaikki morsiamet eivät yksinkertaisesti halua tehdä tällaista loitsua. Jos heiloja on ollut paljon tai vastaavasti ei lainkaan, voi tuntua kiusalliselta joutua heitä luettelemaan. Rempseälle morsiamelle tämä sen sijaan sopii todennäköisesti hyvin.


Nouse lempi liehumaan - lempeä loitsuin

Suomen Kansan Vanhat Runot -teokseen (SKVR I-XV) on koottu huomattava osa aikanaan kerätystä kalevalamittaisesta runoudesta, pääosin Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) Kansanrunousarkiston aineistoihin perustuen. 36-niteinen teossarja on siis loppumaton aarreaitta myös häärunojen ja loitsujen suhteen. Koko SKVR on nykyään internetissä, ja hakulomakkeen (http://dbgw.finlit.fi/skvr/index.php) avulla voi yrittää löytää sopivia tekstejä. Vanhat runot ovat kuitenkin kieleltään murteellisia, eikä esimerkiksi haku "morsian+loitsu" tuota käyttökelpoista tulosta. Voit hakea esim. lemmennostoloitsuissa usein esiintyvillä sanoilla "lempi liehumaan" saadaksesi enemmän tuloksia. Sopivia runoja voi etsiä myös Elias Lönnrotin kokoamasta Kantelettaresta, joka sisältää huomattavasti tiiviimmän otoksen kalevalamittaista lyriikkaa.

Olen poiminut SKVR-tietokantaa apuna käyttäen pari esimerkkiä morsiussaunaan sopivista loitsuista ja runoista. Alussa ennen loitsua ovat viitetiedot, sitten mahdollinen otsikko ja muut oheistiedot. Suluissa olevat selitykset ovat artikkelin kirjoittajan.
 

Morsiamen lempi.
SKVR VII5 loitsut
4794. Pielisjärvi. Krohn n. 8880. -85. Antti Vinne
.


Ottivat lähteestä vein, hakivat kirkkaalla kattilalla. Sitte saunaa
lämmitettiin kirkkoon lähtiissä. Sitte kylvettäissä loihti:


Minäpä taitan taika-vastan,
Lempi vastan liekautan
Justiinsa Juhanus-yönä,
Pienen Pietarin keralla.
Nouse, lempi, liehumaan,
Kunnii, kupahumaan
Yli kuuen kirkkokunnan,
Yli kappelin kaheksan,
Nouse nokko, seiso seipo,
Mamman makkara ylene
Ilman nuorin nostamata,
Terva köysin tempomata.
 

("kunnii" = kunnia; myös neidon maine ja "kuuluisuus", jonka halutaan kiirivän mahdollisimman laajalle, kuuden kirkkokunnan alueelle;

"nokko, seipo" = penis, jota kehotetaan nousemaan nostamatta)


Lemmen nostoja.
VII5 loitsut

4634. Korpiselkä. Mikkonen, Ida n. 111. -08.


Joko neiti itse menee metsään, kulkien aina oikeaan poluilla ja taittaa
kolme yhdeksää (27) koivun varpaa, yhden aina kunkin koivun latvasta;
koivujen tulee olla niin kaukana toisistaan, etteivät ne näe toisiaan;
niistä varvuista tehdään vasta, jolla joku toinen kylvettää tai itse kylpee
avatun räppänän alla ja loihtee:


Nouse, lempi, liehumaan,
kunnivo, kuulumaan
tämän lapsen lantehilla,
tämän piian p-n päällä,
tämän peiposen perillä,
tämän allin assuntaa,
tämän linnun liikuntaa!
Kun on saunan lämpimät mänöö,
sinne on minun lempen mänköön;
kuin on tämän saunan uuni ärisöö,
niin on minun lempen ärisköön!

("p-n" = pillun. Loitsut ovat olleet hyvin suorasukaisia,
sillä niiden tarkoitus on ollut saada neito tietoiseksi seksuaalisuudestaan
ja sitä myöten kiinnostavaksi myös miesten silmissä.
Tämä loitsu jatkuu alkuperäislähteessä, mutta riittää tällaisenaan morsiussaunaan mainiosti.)

 

Morsiamen itketys- ja palmikointirunoja

Ennen uskottiin, että jollei morsian itke omissa häissään tai niiden alla, hän itkee koko loppuelämänsä. Kyse ei siis ole morsiamelle ilkeilystä, vaan rituaalisesta itketyksestä. Itketyksissä kuvataan sitä, miten elämä muuttuu, kun morsian muuttaa uuteen kotiinsa, jossa miehen sukulaiset kohtelevat häntä kylmemmin kuin oma perhe. Lopullista eroa korostetaan kuvaamalla, miten morsian kotiin käymään tullessaan saattaa löytää vanhempansa kuolleina. Sanotaan, että "kyllä huntu huolta tuopi, palmikko pahoa mieltä" - kun morsiamen hiukset nostetaan aviosäädyn mukaisesti, hän ottaa uuden kampauksen lisäksi kantaakseen myös naineen naisen murheet. Mieskin saattaa olla juomari, "viina-villi".

 

 

Itketys
SKVR XIII2

3686.
? Lönnrot R 54. 37. 

 

Itke, itke, meiän neito,
Itke meiän itkettäissä!
Kun et itke itkettäissä,
Itket toiste käyessäsi,
Kun tulet ison kotiin,

Kun löyät isosi vanhan

Kujaan kukistuneena,

Läävähän läkähtyneenä.

Itke kujat kuurullansa,

Läävät länkämöisillänsä!

Itke, itke, meiän neito!

Kun et sie nyt itke,

Itket toiste käyessäsi
Kyynärän joka sopella,
Lam̄it keskilattialla.

 

 

 

 

Päätä palmikoitaessa
SKVR V3
835. Lempaala - Sakkola (Metsäpirtti) Neovius. 265. 91.
Larin Paraske.

Nyt se huolta hoivataan,
ajatosta annetaan,

pannaan pää'äis palmikolle,

sykeröll synnyttään.
Ei se huntu huolta tuone,

liion huolta liina lakki,
palmikkuo ei pahhaa mieltä,
on mies mielellinen,

toveritsa toimellinen;
siit se huntu huolta tuopi,

liioin huolta liina lakki,

jos on hullu hurstillais,

pohmelo potuskallais,
viina-villi vieressäis.



Toivikkivirsi.

SKVR VII2
2934. Uukuniemi. Pennanen n. 113. -96.
Ännikänniemi. Paavali Jerkku, 92v.


Niinkös luulit, neito rukka,
Luulit kuuksi vietäväsi,

Päiväksi opittavasi,

Sinne viivyit viikommaksi,

Kuavut kaikeksi ijäksi.

Huolet loppu, työt väheni,

Vasta huolta hoivattiin,
Kunpa lakki lainattiin,

Kyllä huntu huolta tuopi,

Palttina pahoa mieltä,

Liina liikoja sanoja.
Toisin toisessa talossa,

Toisin ukset ulvasoovat,

Sanovat saranarauvat,
Kiäkärauvat kiäntelöövät.

Appi aisalla tapoopi,

Kyty kyntörahkihilla,

Oma hitto ohjaksilla;

Appi huutaa ahkioksi,

Nato naisiin pahaksi,

Anoppi vesihaoksi,

Kyty kynnyspersihiksi.



Lopuksi

Tämän artikkelin tarkoitus on ollut koota yhteen ja taustoittaa 2000-luvun morsiussaunassa usein hyödynnettyjä perinteitä. Artikkelin kirjoittaja ei ota vastuuta mahdollisista tiedollisista epätarkkuuksista tai tapaturmista, joita saunan katolla kiipeilevät, sahtia nauttineet pahojen henkien karkoittajat ikävässä tapauksessa itselleen aiheuttavat.


Morsiussaunan järjestäjän kannattaa pitää mielessä, että myös morsiussaunassa vähemmän saattaa olla enemmän, ainakin tilanteessa, jossa seremoniamestarin paikkaa on vaikea täyttää. "Rituaalin" ja useiden loitsujen suorittamista tärkeämpiä asioita ovat läsnäolo ja se, että tilanne tuntuu kaikista osallistujista mukavalta, kyllin rennolta, mutta tietenkin ainutlaatuiselta. Mieluummin vähemmän loitsuja ja enemmän sydämestä tulevia onnentoivotuksia, ohjeita ja kysymyksiä tulevalle morsiamelle - kohtaamista. On hyvä varata aikaa sille erityiselle kysymykselle, johon morsian ei ehkä tarkalleen osaa vastata, mutta jonka varmasti haluaa kuulla: miltä sinusta tuntuu mennä naimisiin?


Mistä tietoa?

Morsiussaunasta ja lemmennostoloitsuista

Heikinmäki, Maija-Liisa 1981: Suomalaiset häätavat: talonpoikaiset avioliiton solmintaperinteet. Helsinki: Otava.
Piela, Ulla 1990: Lemmennostoloitsujen nainen. Teoksessa Nenola, Aili ja Timonen, Senni 1990: Louhen sanat. Helsinki: SKS.
Stark-Arola, Laura 1998: Lempi, tuli ja naisten väki. Dynamistisista suhteista suomalais-karjalaisessa taikuudessa ja kansanuskossa. Teoksessa Pöysä, Jyrki ja Siikala, Anna-Leena (toim.) 1998: Amor, genus & familia: Kirjoituksia kansanperinteestä. Helsinki: SKS.



Kalevalamittaista runoutta ja itkuvirsiä 

Suomen Kansan Vanhat Runot; runokorpuksen www-haku osoitteessa http://dbgw.finlit.fi/skvr/ 
Lönnrot, Elias 1947 [1840]: Kanteletar elikkä Suomen kansan vanhoja lauluja ja virsiä.
Nenola, Aili 2002: Inkerin itkuvirret. Helsinki: SKS.

Internet

Amoriini:
http://www.amoriini.com/Sivusto/Haaopas/polttarit/polttarisauna.php
 

Naimisiin.info:
http://www.naimisiin.info/haaopas/taikoja3.html


Aurinkotupa:
http://www.aurinkotupa.com/hoidot%20ja%20palvelut/morsiussauna.htm

 

MTV3 Helmi:
http://www.haat.fi/artikkeli.shtml/642253?haaopas-traditioita


Lemmennostoloitsuja levyllä

 Värttinä: Lemmennosto, levyllä Seleniko, 1992

Hedningarna: Pornopolka, levyllä Trä, 1994

 

 

 

Artikkelin ja kuvien kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on kielletty.